Register werkende vennoten en helpers

We informeren je graag over een nieuwe verplichting die gelanceerd werd op 1 juli 2024 voor werkende vennoten en helpers. Deze verplichting houdt in dat vennootschappen hun werkende vennoten moeten inschrijven in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO). Ook zelfstandigen zullen hun helpers moeten inschrijven in dit register.
Deze verplichting geldt in eerste instantie enkel voor de sectoren van de bouw en de schoonmaak, maar een uitbreiding naar andere sectoren is niet uitgesloten.
Het RSVZ staat in voor de controle van deze nieuwe verplichting. Er zijn administratieve geldboetes van 500 tot 4.000 euro per vastgestelde inbreuk.
Voor wie geldt deze verplichting?
- Voor vennootschappen die actief zijn in de bouw en/of schoonmaaksector en één of meer werkende vennoten hebben.
- Zelfstandigen, natuurlijke personen, die actief zijn in de bouw en/of schoonmaaksector en één of meer helpers hebben.
Niet alleen de inschrijving in het register is verplicht, ook moeten de werkende vennoten en helpers zich aansluiten bij een sociaal verzekeringsfonds.
Wie moet er ingeschreven worden?
- Iedere werkende vennoot, dit betekent dat iedere houder van minstens één aandeel in een vennootschap, die in België een effectieve activiteit uitoefent binnen de vennootschap zonder dat hij voor deze activiteit ingeschreven is als loontrekkende.Dit is ook van toepassing voor werkende vennoten die daarnaast nog een mandaat hebben in deze vennootschap.
- Iedere helper, dit betekent iedereen die in België een zelfstandige in de uitoefening van zijn beroep bijstaat of vervangt, zonder bij hem in loondienst te werken. Er is een uitzondering voor deze inschrijvingsplicht voor: ongehuwde helpers jonger dan 20 jaar, toevallige helpers en meewerkende echtgenoten.
Waar en wanneer moet de inschrijving gebeuren?
De inschrijving dient te gebeuren voor de start van de activiteiten. Er geldt een overgangsperiode voor werkende vennoten en helpers die al actief waren voor 1 juli 2024. De inschrijving bij de KBO moet in hun geval voor 31 december 2024 gebeuren.
Als een activiteit stopgezet wordt, dan moeten de gegevens in de KBO bijgewerkt worden binnen de 15 werkdagen volgend op de stopzettingsdatum.
De inschrijving doe je online via de website van My Enterprise; www.myenterprise.be .
In geval van problemen, kan je contact opnemen met de KBO helpdesk:
- Mail: helpdesk.kbo@economie.fgov.be
- Telefonisch : +32 2 277 64 00