Mijn klant ziet af van zijn bestelling op maat. Wat nu?
Situatieschets:
- een klant bestelt in uw meubelzaak een op maat gemaakte kast in een specifieke houtsoort.
- een klant koopt in uw bruidswinkel een handgemaakte jurk aan waarbij die klant zelf de maten, de stof en afwerking heeft gekozen.
- een klant koopt bij u als juwelier een halsketting met hanger waarin de namen van zijn/haar kinderen werden gegraveerd
Echter, kort nadien laat die klant u weten af te willen zien van de bestelling / aankoop…
Bent u in dit geval verplicht de annulering zonder mee te aanvaarden?
In principe is uw klant gebonden aan een bestelling van zodra deze is geplaatst. Die kan dus ook niet meer zomaar gecanceld worden. Eigenlijk kunt u dus vereisen dat de klant de betreffende goederen afneemt en ervoor betaalt.
Bij dergelijke bestelling heeft u mogelijks ook een voorschot gevraagd. Houd er rekening mee dat u in dergelijk geval verplicht bent te werken met een bestelbon die enkele verplichte vermeldingen dien te bevatten zoals het bedrag van het voorschot, uw gegevens, handtekening, enz…
Wat indien dezelfde bestelling via een webshop is gebeurd?
Indien de koper een product via uw webshop bestelde heeft hij in het begin een termijn van 14 kalenderdagen om de bestelling te herroepen. MAAR dit geldt niet zomaar voor producten die voor de afnemer op maat gemaakt worden. Immers, de wet stelt dat dit herroepingsrecht niet van kracht is bij de levering van volgens specificaties van de consument vervaardigde goederen, of goederen die duidelijk voor een specifiek persoon bestemd zijn.
Let wel, het voorgaande geldt enkel voor particulieren die iets aankopen op uw webshop. Indien een handelaar / ondernemer iets aanschaft op uw webshop dan bestaat de mogelijkheid de bestelling te cancelen sowieso niet.
Wat als de klant de bestelling toch nog annuleert?
In dat geval bent u bij machte de gedwongen uitvoering van het contract te eisen. Met andere woorden, u kunt de klant dus (laten) verplichten het product vooralsnog af te nemen en u te betalen.
Daarnaast zou u ook een schadevergoeding aan de klant kunnen vragen. Ingeval u hierover niets overeen bent gekomen zult u de door u geleden schade wel moeten kunnen aantonen.
Houd er wel rekening mee dat, indien uw klant blijft weigeren, u riskeert dat u naar de rechtbank zult moeten stappen om de overeenkomst af te dwingen. Dit vergt mogelijks veel tijd, moeite en bijkomende kosten (u riskeert namelijk ook een advocaat onder de arm te moeten nemen).
Gelet op het voorgaande kan het aan te raden zijn om toch te proberen tot een onderling akkoord met uw klant te komen. Daarbij kunt u dan bijvoorbeeld genoegen neemt met een beperktere vergoeding door de klant in ruil voor de annulering van het contract. Dit kan zeker een makkelijkere piste zijn als de productie van het bestelde product nog niet begonnen is of ingeval u weet dat u het goed ook nog aan iemand anders kan kwijt raken.
Welke afspraken maakt u best op voorhand?
In uw contracten of uw (door de klant aanvaarde) algemene voorwaarden kunt u vastleggen hoe hoog de schadevergoeding zou zijn die de klant zou moeten betalen bij annulering van zijn bestelling. Overdrijf daarbij best niet en blijf redelijk. U kunt bijvoorbeeld een vergoeding voorzien afhankelijk van het feit of het product op dat moment al dan niet reeds in productie is. Voorzie ook zeker dat u zichzelf in elk geval het recht voorbehoud om de uitvoering in natura van het contract te vragen. Beding als laatste misschien ook een gelijkwaardige vergoeding in het voordeel van uw klant ingeval u van uw kant zelf het contract zou annuleren.